Updates
6 sep 2019 / Sociaal Domein app
Paperworks

Geen tijd, geen budget…

Het afgelopen jaar zijn weer verschillende gemeenten gaan werken met de sociaal domein app. En de resultaten blijken keer op keer boven verwachting.

Vanzelfsprekend was het beeld vooraf dat digitaal rapporten voordelen biedt. Het gaat sneller, de kwaliteit van de rapportages is beter enzovoort. Maar de inzet van de Sociaal Domein app blijkt dieper in te grijpen in het werkproces.

We zetten de belangrijkste effecten voor u op een rij:

1. Doorlooptijd aanvraag – spectaculaire versnelling.

2. Stuwmeer lopende aanvragen verdwijnt.

3. Werkdruk medewerkers wordt verlaagd. Tijdsbesparing is boven verwachting.

Kortom een serieuze besparing. Een team van tussen de 10 en 15 consulenten blijkt omgerekend jaarlijkse tenminste 1.800 uur te kunnen ‘verdienen’ door met de Montr Sociaal Domein app te werken. Dat is 1 fte die hiermee vrijkomt voor andere werkzaamheden die anders blijven liggen.

Vrijwel alle gemeenten kampen in het Sociaal Domein met zwaarbelaste wijkteams en hebben moeite grip te krijgen op de achterliggende budgetten. Het snel en doeltreffend digitaliseren van de frontoffice is dan een logische vervolgstap.

Maar…. ‘geen tijd, geen budget’ is het relaas wat we nog vaak horen; ‘Helaas we hebben een uitgavenstop’, ‘Sorry, maar we hebben geen mensen om dit te organiseren.’

Maar stel je voor dat ieder verslag dat met de Sociaal Domein app wordt verwerkt tenminste twee uur tijdswinst oplevert? Daarnaast kunnen per jaar honderden eenvoudige beschikkingen binnen enkele dagen worden afgegeven en doorgezet naar de leverancier waar dit nu nog zes weken of meer duurt.

En daarmee raken we de kern: met de Sociaal Domein app investeert u in de dienstverlening aan de burgers van uw gemeente. Aantoonbaar, en bewezen.

En de implementatie? Dat doen we samen met uw medewerkers. Vaak starten we met de kwaliteitsmedewerkers om het werkproces in kaart te brengen. Aansluitend richten we de app op maat voor u in en gaan we met een groepje enthousiaste medewerkers (de ambassadeurs) de app testen en verbeteren (Dit noemt men tegenwoordig een ‘agile’ werkwijze). Uiteindelijk ontstaat er dan een Sociaal Domein app die past bij de werkwijze van de afdeling. En de ambassadeurs enthousiasmeren en ondersteunen de overige collega’s bij de verdere uitrol.

Nieuwsgierig? We verzorgen graag een vrijblijvende demonstratie van de app en de mogelijkheden. Laat ons weten als u eens nader wil kennismaken via app@montr.nl of telefonisch via 070 22 11 993.